کد مطلب:173140 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

آیا خدا موجود مادی است که خون داشته باشد؟
پاسخ: خیر. اما برای روشن شدن موضوع، لازم است به این مثال دقت شود:

در بدن انسان، خون، نقش حیاتی دارد، یعنی كوچك ترین بی دقتی در نگهداری و پالایش این عنصر حیاتی، بزرگ ترین خطرات را برای جسم در پی دارد، لذا تعبیر «ثار الله» از سویی می تواند به خاطر نقش حیاتی حراست امام حسین علیه السلام از دین اسلام باشد، و از سوی دیگر چنان چه انسان دل از غیر خدا بردارد و به خدا دل بندد، تمام اعضای او الهی می شود، تا آن جا كه خداوند چنین می فرماید:

فاذا أحببته كنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده التی یبطشس بها ان دعانی أجبته و ان سألنی أعطیته؛ [1] من گوش او می شوم، همان گوشی كه با آن می شنود، و چشم او می گردم، همان چشمی كه با آن می بیند و و زبانش می شوم، همان زبانی كه با آن سخن گوید و دست او می گردم، همان دستی كه با آن بگیرد، اگر دعا كند اجابتش كنم و اگر از من خواهشی نماید، به او عطا نمایم.

بر این اساس، خون سیدالشهداء، خون خداست؛ نقش برجسته ی حضرت امام علی علیه السلام و امام حسین علیه السلام در حراست از اسلام به قدری حائز اهمیت است كه اگر حضرت علی علیه السلام نبود، اسلام نبود و اگر امام حسین علیه السلام نبود، اسلام و تشیع ماندگار نبود. پویایی اسلام و بقاء آن، به وسیله ی جانفشانی آن دو بزرگوار است. در نتیجه، امام حسین علیه السلام فرزند خون خدا است و فرزند كسی است كه مظهر صفات و كمالات الهی است. بنابراین در زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و امام حسین علیه السلام می خوانیم:


السلام علیك یا عین الله الناظرة و یده الباسطة و أذنه الواعیة؛ سلام بر تو ای چشم بینای حق و دست مبسوط و مقتدر خدا و گوش شنوا...


[1] اصول كافي، ج 2، كتاب ايمان و كفر، باب من آذي المسلمين و احتقرهم، ر 8، ص 352.